Łożysko to bardzo ważny element koła do wózków przemysłowych, ponieważ to on umożliwia cichy i płynny ruch obrotowy. Zasada jego pracy jest taka sama zarówno w samochodach, wózkach, jak i sprzęcie AGD – wszędzie tam, gdzie konieczny jest ruch obrotowy. Zadaniem łożyska jest minimalizowanie oporu powstającego podczas pracy koła czy urządzenia poprzez umożliwienie obracania jednego elementu wobec drugiego.
Jak zbudowane są koła do wózków przemysłowych?
Kółka obrotowe zbudowane są z kilku kluczowych elementów. Bezpośredni kontakt z podłożem ma bieżnik. W zależności od tego, z jakiego materiału jest wykonany, koła przejawiają inne właściwości, np. nie brudzą podłogi lub są odporniejsze podczas pracy na nierównej nawierzchni. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w jednym z naszych ostatnich wpisów: Podstawowe rodzaje bieżników.
Kolejnym kluczowym elementem jest korpus koła do wózka, wpływający na właściwości jezdne zestawów. W zależności od potrzeb może być wykonany z różnych materiałów np. zagęszczonego, odpornego na zużycie poliamidu, wytrzymującego uderzenia żeliwa czy aluminium często stosowanego jako korpus w kołach narażonych na duże obciążenia.
Trzecim kluczowym elementem budowy koła do wózków przemysłowych jest łożysko, bez którego płynny ruch bez uszkodzenia i ścierania pozostałych elementów koła jest utrudniony. Zestawy mogą być uzupełnione dodatkowymi elementami np. kółka obrotowe z hamulcem, blokadą obrotu, czy plastikowym pedałem. Poszczególne dodatki dobierane są na podstawie określonych warunków pracy wózka.
Budowa i rodzaje łożyska kółka do wózków
Łożysko minimalizuje tarcie podczas przenoszenia ruchu elementów poruszających się względem siebie. Zbudowane jest z części konstrukcyjnych, które utrzymują obracające się osie lub wały. W przemyśle wykorzystywane są różne typy łożysk, ale najpopularniejszym rodzajem są łożyska toczone zbudowane z pierścienia zewnętrznego, części toczonej oraz pierścienia wewnętrznego.
Łożyska kulkowe
Kółka przemysłowe do dużych obciążeń zazwyczaj wyposażone są w łożyska kulkowe, które zmniejszają opory toczenia do minimum, przez co ułatwiają przesuwanie nawet ciężkiego załadunku. Mają bardzo dobre właściwości jezdne i niski opór rozruchu. Koła z łożyskami kulkowymi charakteryzują się długą żywotnością i precyzyjniejszą pracą. W przypadku szczególnie trudnych warunków zalecane jest wybranie wersji łożyska z ponadprzeciętnie odpornej stali nierdzewnej.
Wyróżnia się łożyska kulkowe pojedyncze i podwójne. Te drugie stosowane są w przypadku, kiedy nośność jednego łożyska nie jest wystarczająca. Dobrze pracują nawet przy dużych obciążeniach i znacznej prędkości. Oba typy łożysk kulkowych są uniwersalne, dlatego wykorzystywane są w wielu różnorodnych gałęziach przemysłu.
Łożyska wałeczkowe
Kolejnym rodzajem łożysk toczonych jest łożysko wałeczkowe. Dzięki niemu koła do wózków przemysłowych są wytrzymałe i odporne na uderzenia. Charakteryzują się mniejszym oporem toczenia niż np. łożyska ślizgowe. Są wygodne dla użytkowników, ponieważ nie wymagają konserwacji, są praktycznie bezobsługowe. Wybiera się je zazwyczaj do zestawów, stosowanych do pracy przy mniejszych prędkościach. Praca łożysk wałeczkowych generuje większe tarcie niż w przypadku kulkowych, co prowadzi do obniżenia tempa obrotu.
Łożyska stożkowe
Ten specjalny typ łożysk toczonych – łożyska stożkowe – stosowany jest przy dużych siłach promieniowych i osiowych. W tym przypadku kluczowe elementy toczone są w postaci ściętych stożków. Charakterystyczną cechą jest konieczność nieustannego ściskania spoczynkową siłą osiową – ponieważ łożyska są dzielone.
Łożyska ślizgowe
Równie popularnym rodzajem są łożyska ślizgowe, które w przeciwności do omówionych powyżej, nie są rodzajem łożysk toczonych. W rzeczywistości w tym przypadku koła do wózka poruszają się bezpośrednio na osi, czyli nie mają łożyska. Są one wytrzymałe i niewrażliwe na wstrząsy, mogą także przenosić duże obciążenia. Nie są jednak bezobsługowe, wymagają konserwacji i smarowania.
Jakie koła do wózków przemysłowych są najlepsze?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wielkość, materiał, typ koła i rodzaj łożyska determinowane są przez warunki, w jakich ma pracować zestaw. Jeżeli jeszcze nie wiesz, jakie koła do wózków przemysłowych będą najlepsze dla Ciebie, zapraszamy do kontaktu – nasi specjaliści chętnie pomogą w wyborze najkorzystniejszych rozwiązań.
Łożysko ślizgowe
Jest najprostszym łożyskiem, zapewniającym doskonałe smarowanie i nie wymagającym konserwacji. Stosuje się je w przypadku lekkich zadań lub małych kół.
Łożysko wałeczkowe
Wykonane ze stali węglowej o średnicy odpowiednio 4 mm i 5 mm, wałeczki najczęściej wykorzystywane są w zastosowaniach przemysłowych.
Łożysko kulkowe
Precyzyjne łożysko kulkowe składa się ze stałego jednorzędowego łożyska kulkowego podtrzymującego osiowe obciążenia promieniowe o średniej masie.